Sider

torsdag den 21. april 2011

بنیاد اقتصاد زراعتی

از اجمل اتل

مقدمه
محدود بودن منابع و نا محدود بودن خواهشات انسان های روی زمین پدیده های متضاد و واقعیت های انکار ناپذیر اند که تما تصامیم اقتصادی انسان ها را تحت تأثیر خود قرار میدهد از یک طرف سطح توقعات انسان ها به اشیاء و خدمات در نتیجه افزایش نفوس و تغیر در ذوق مردم رو به افزایش بوده و از طرف دیگر منابع مادی ، تخنیکی ، مالی و بشری برای رفع اشیاء نیازمندی ها محدود میباشد. بنا بر آن علم اقتصاد بوجود آمد تا به وسیله آن عوامل و منابع تمویل بصورت مطلوب و مناسب ترتیب و اختصاص یابد بنا بر این ترتیب امکان اقناع حد اکثر نیازمندی های جامعه میسر گردد.
تعریف علم اقتصاد :
علم اقتصاد علمیست که از اقتصاد و ترکیب مطلوب مناسب و مؤثر عوامل تولید جهت تولید حد اکثر نعمات مادی مورد نیاز جامعه و همچنان از توضیع این نعمات در بین مردم بحث میکند. علم اقتصاد شامل بخش های ذیل میباشد:
1-     اقتصاد منابع تولید( عوامل تولید).
2-     اقتصاد تولید.
3-     اقتصاد تنظیم عملیه تولید.
4-     توضیع تولید( مارکتنگ).
5-     تمویل سرمایه گذاری.

منابع تولید:
منابع تولید عوامل است که از بخش های مختلف اقتصادملی فراهم گردیده و در پروسه تولید قسماً و یا کاملاً به مصرف میرسد. منابع تولید عبارت اند از :
زمین:
زمین عمده ترین عوامل تولید بشمار میآید. از جمله ثروت های عمده خدا داد ملی یک کشور است. زمین از شرایط اولی عملیه تولید بحساب میآید و بدون آن دوام و هستی جامعه به روی زمین دشوار است. در سکتور صنعت زمین محل جای گیر کار خانه های صنعتی بوده کار و یا عمده ترین وسیله تولید بشمار میآید. زمین وقتی منحیث موضوع کار عمل میکند که انسان یا وسایل کار قسمت فوقانی آنرا به منظور پیشبرد و تولیدات زراعتی مورد استفاده قرار میدهد. مثلاً از طریق قلبه کردن خاک انسان خصوصیات  مخانیکی ، فزیکی و کیمیاوی خاک را مورد استفاده نباتات قرار میدهد. که به این مفهوم زمین منحیث موضوع کار عمل میکند. چون زمین یک شرط اساسی و لازم تولید است بنابر این زمین به این مفهوم عامل تولید عرض اندام میکند.

فرق زمین از سائیر عوامل تولید:
1-     سایر عوامل تولید محصول کار قبلی انسان است ، اما زمین تحفه خدا داد است و دیگر عوامل تکامل طبیعی و تدریجی بسیار قرن هاست ، زمین به وسیله انسان تولید نشده و باز هم تولید نمیشود.
2-     زمین قابل تغیر و تعویض نیست بدون زمین  عملیه تولید زراعتی ممکن نیست.
3-     زمین از نظر جایگیری محدود است ساحه اولی زمین قابل افزایش نیست.
4-     کیفیت زمین متجانس نیست.
5-     در صورت استفاده درست و مناسب کیفیت آن بهتر شده میرود.

حاصل خیزی خاک
توانائی خاک جهت تأمین ضروریات نبات به آب مواد معدنی ( مواد غذائی ) در طول مدت زمان رشد و نموی آن میباشد. حاصل خیزی زمین سه قسم است.
1-     حاصل خیزی طبیعی خاک.
2-     خاصل خیزی مصنوعی خاک.
3-     حاصل خیزی اقتصادی خاک.

1-     حاصل خیزی طبیعی خاک :- عبارت از محصول دوره طولانی پروسه تشکیل خاک است. بدین معنی که در جریان سال های متمادی بشکل طبیعی بمیان میآید.
2-     خاصل خیزی مصنوعی خاک :- در نتیجه مداخله انسان بالای زمین از طریق بلند بردن سکتور زراعت و سرمایه گذاری در جهت اصلاح و بهبود و کیفیت زمین به وجود میاید.
3-     حاصل خیزی قتصادی خاک :- در نتیجه آمیزش حاصل خیزی طبیعی و مصنوعی خاک به وجود میآید. حاصل خیزی اقتصادی خاک کیفیت زمین را منحیث عامل تولید زراعتی مشخص میسازد.

شاخس های حاصل خیزی خاک
حاصل دهی زمین:- مقدار حاصلی که از فی جریب یا فی هکتار زمین بدست می آید و یا مقدار تولید مجموعی ویا عاید  حاصلی که در مقابل فی واحد مصرف از یک هکتار زمین بدست می آید نشان دهنده قدرت حاصل خیزی خاک و یا کیفیت زمین مهحیث وسیله تولید میباشد.

تعریف منابع تولید:
هر علمی که در پروسه تولید بکار گرفته میشود منابع یا عامل تولید نامیده میشود. مهمترین آنها در فعالیت های کشاورزی عبارت اند از:
1-     زمین یا سطح زیر کشت.
2-     نیروی کار ( نیروی کارگر).
3-     سرمایه در اشکال مختلف و به وژه ماشینات زراعتی مثل تراکتور کامپاین و غیره...
4-     آب
5-     تخم بذری
6-     کود کیمیاوی
7-     ادویه جات کیمیاوی و غیره
قابل تذکر است که نور خرشید نیز به عنوان یکی از ضروری ترین عوامل تولید اند که در تمام تولیدات و محصولات زراعتی مورد نیاز است.
بطور کلی میتوان منابع تولید را بدسته های ذیل تقسیم کرد:
الف :- منابع ثابت و منابع متغیر.
ب:- منابع قابل ذخیره و منابع غیر قابل ذخیره.
الف:
عوامل تولید ثابت :- آن دسته از منابع تولید که مقدار بکار گرفته شده از آنها بستگی به حجم تولید ندارد به عباره دیگر در طول پروسه تولید بدون تغیر باقی میماند به عوامل تولید ثابت معروف اند. از جمله این منابع میتوان به زمین های زراعتی و ساختمان های احداث شده جهت پرورش حیوانات اشاره نمود. قابل تذکر است که بعضی از عوامل تولید مثل زمین بطور طبیعی ثابت اند و برخی دیگر بدیل آن که در جریان تولید یک محصول خاص بدون تغیر باقی می ماند به عنوان عوامل ثابت در نظر گرفته میشود برای مثال زراعتی که دارای قطعه زمین به وسعت یک هکتار است بحالت ثابت باقی میماند.
عوامل تولید متغیر برخلاف عوامل تولید ثابت دسته از منابع تولید وجود دارد که باسطح تولید رابطه مستقیم دارد و به عباره دیگر در جریان تولید مرتباً تغیر مینماید. به عنوان مثال در طول یک فصل محصول مقدار بیشتر از منابع تولید مثل کود ، تخم بذری و نیروی کاربه کار گرفته میشود همان طوریکه گفته شد در بلند مدت کلیه منابع تولید بصورت متغیر در میاید. مثلاً بذر در جریان تولید محصولات زراعتی به این خاطر متغیر است که اگر یک کیلوگرام از آن در قطعه زمین مصرف شود مقدار معینی محصول تولید میشود. اگر مقدار آن به پنج کیلوگرام افزایش یابد به همان اندازه میزان سطح تولید نیز افزایش میابد.
ب – منابع قابل ذخیره:
بعضی از عوامل تولید این خصوصیات را دارند که میتوان تمام یا قسمت از آن را برای صل های بعدی ذخیره و انبار کرد. به عباره دیگر در صورتی که بدیل قسمت از آنها در حال حاضرمورد نیاز نباشد میتوان برای دوره های بعدی نگهداری نمود بدون آن که خدمات حاصل از آنها با مصرف نکردن تمام و قسمت از آنها در زمان فعلی از دست برود . به عنوان مثال: کود کیمیاوی و ادویه جات را نام برد. در حقیقت اگر قسمت از آنها را در فصل فعلی بذر نمود و مورد نیاز استعمال نمود. به راحتی میتوان بقیه را برای استعما بعدی ذخیره نمود ....................

منابع غیر قابل ذخیره:
منابع غیر قابل ذخیره برخلاف آن منابع             برخی از عوامل تولید این وژه گی را دارد که اگر به موقع و در زمان حال آنها استفاده نگردد خدمات حاصل از آنها قابل ذخیره شدن برای دوره های بعدی نخواهد برد. در واقع اگر تمام یا قسمت از این قبیل عوامل تولید در یک دوره معین بدون استفاده نگهداری گردد. ارزش تولید که میتوانست از آن بدست آید تلف میگردد. برای مثال یک ساختمان و غیره

طبقه بندی زمین از نگاه ساحه استفاده بری:
به طبقه بندی ذیل تقسیم میگردد:
1-     زمین های زراعتی.
2-     زمین های ساحه استقامت .
3-     زمین های تحت استفاده سکتور صنعت.
4-     زمین های جنگلی.
5-     زمین های تحت آب.
6-     زمین های ذخیره دولتی.

شکل دیگر طبقه بندی زمین از نگاه ساحه استفاده بری عبارت اند از:
1-     زمین های مزروعی.
2-     زمین های تحت غرس درختان چندین ساله.
3-     زمین های تحت علفچرها.
4-     زمین های جنگلی.
5-     زمین های تحت آب.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar