Sider

mandag den 28. marts 2011

سرک حلقوی افغانستان

شاهراه حلقوی افغانستان
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نوشته کریم پوپل


انقشه بزرگ راه حلقوی افغانستان
وزیران اقتصادکشورها در فلپین بمنظور راه اندازی خط آهن و سرک حلقوی در افغانستان جلسه نمودند
جاده حلقوی یا (سرک حلقوی) افغانستان پروژهای است به طول حدود ۳۳۶۰ کیلومتر که چهارده ولایت افغانستان را به هم وصل می نماید. از کابل شروع شده پس از گذشتن از ولایات پروان بغلان سمنگان بلخ شبرغان میمنه بادغیس هرات فراه هلمند قندهار غزنی وردک به طور حلقوی دوباره بکابل می رسد.[۱]
این پروژه دارای ۹ شاخه سرحدی می باشد درشهر پلخمری با سرک پلخمری قندز شیرخان بندر که هم مرزتاجیکستاناند وصل و در مزار شریف با سرک حیرتان مزارشریف که هم مرز ازبکستان است تقاطع می می نماید.در شبرغان ازطریق سرک آقنه افغانستان را به ترکمنستان را وصل نموده و پس از رسیدن به هرات با جاده هرات اسلام قلعه تقاطع نموده و افغانستان را به ایران وصل می کند. در فراه با سرک ۵۱۵ بکوا دلارام زرنج گلبهار را به استان زابل ایران وصل می کند. درقندهار با جاده قندهاراسپین بولدک وصل شده و بندر اسپین بولدک رابا بندر چمن بلوچستان پاکستان وصل می سازد. درشهر کابل یک شاخه ان به جلال آباد و پشاور و شاخه دیگر آن به لوگر، پکتیا و پکتیکا وصل میگردد.کار اعمار این شاهراه به غیر از 231 کیلومتر بین میمنه و هرات که به دلیل عدم امنیت متوقف مانده است، تقریباً تکمیل شده است.

۱ تاریخچه
کار نقشه برداری(سروی) جاده(سرک) کابل شبرغان از سال ۱۳۴۲ با همکاری کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق و شاهراه کابل قندهار هرات درسال ۱۳۳۶ با همکاری متخصصین ایالات متحده امریکا آغاز گردید.کارهردو جاده تحت اداره وزارت فواید عامه و ارتش افغانستان انجام می گرفت. به علت همواری اراضی کابل الی هرات بجز بخش هایی از ولایت وردک کار اعمار جاده به سرعت پیش رفت، ولی به علت کوهستانی بودن مناطق شمال کابل الی مزارشریف و میمنه و هرات و همچنان بروز نا آرامی ها در افغانستان کار اعمار آن در دوره هایی متوقف ماند. بازسازی جاده کابل هرات از سال ۱۳۵۹-۱۳۸۱ بکلی به علت جنگ به متوقف شد. جاده کابل شبرغان در سالهای ۱۳۶۰ توسط کارشناسان روسی دوباره آغاز یافت که عرض جاده (سرک) کابل الی ولسوالی جبل‌سراج از ده متر به چهل متر افزایش یافت. از سال۱۳۸۱ کار جاده قیصار و بالا مرغاب که در حدود ۲۳۱ کیلو متر می شود متوقف بود.در زمان طرح شاهراه حلقوی نصب پایه های برق و راه آهن در کنار این جاده نیز درنظر گرفته شده بود. اما به علت کوهستانی بودن افغانستان و استفادهء چند منظوره از جاده ها مصارف مجموعی شاهراه حلقوی به ۳ ملیارد دالر تخمین گردیده بود که تا حال ۲٫۵ ملیارد روی آن مصرف گردیده است.طبق راپور سی آی ای افغانستان دارای 42150کیلومتر سرک میباشد.از جمله 12350 کیلومتر قیرریزی و29800 کیلومتر غیر قیر ریزی وجوددارد. [[۲]]

وزیران اقتصادکشورها در فلپین بمنظور راه اندازی خط آهن و سرک حلقوی در افغانستان جلسه نمودند




شاخه های اصلی بزرگ راه
پس از سال ۲۰۰۱ کارترمیم جاده حلقوی آغاز گردید و کشورهای منطقه بمنظور تسریع تجارت منطقه ای وارد همکاری با افغانستان شدند تا در پروژه سرک سازی ، راه آهن و کشیدن لوله گاز همکاری نمایند.
۱.A۰۱ پروژه تورخم اسلام قلعه هرات را بنام A۰۱ یاد می شود که بودیجه مالی این پروژه را ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی می پردازد . این پروژه توسط کمپانی امریکائی بنام لویس برگر گروپ سروی و محاسبه شده، کار پروژه را کمپنی ترکی و کمپی های ایرانی پاکستانی و هندی پیش می برند. طول این سرک ۲۲۰۰ کیلو متر می باشد.این سرک به ادامه شاهرا بین المللی AH۱ میباشدکه پاکستان را به ایران وصل مینماید.
الف:احیا و باز سازی سرک کابل سروبی.این سرک به طول۶۶٫۷ کیلو متر به مصرف مجموعی ۲۵٫۹ ملیون ایرو از کمکهای اتحادیه اروپامیباشد. کاراین پروژه در ۲۰۰۴ - ۲۰۰۶ توسط کمپنی چینائی به اکمال رسید.
ب: احیا و بازسازی سرک سروبی جلال آباد:کارای پروژه توسط کمپنی چینائی به قیمت ۲۵٫۶ ملیون ایرو از طرف اتحادیه اروپا تمویل گردید.کارپروژه در ۲۰۰۳ شروع و در ۲۰۰۶ تکمیل گردید.
ت .احیا وباسازی سرک جلال آباد تورخم:این سرک بطول۷۸ کیلومتر با هزینه ۱۶٫۷ میلون دالر توسط کمپنی FW پاکستان قراردادگردیده بود. کار این پروژه در ماه اگست ۲۰۰۳ آغاز و در جولای ۲۰۰۶ کار ان به اکمال رسید.
۲ . A۷۶ این سرک از کابل شروع شده پس از گذشتن از ولایت پروان بغلان سمنگان مزارشریف جوزجان میمنه بادغیس در هرات با سرک A۷۷ وA۰۱ وصل وادامه مییابد.
الف:باز سازی سرک کابل اولنگ بطول مجموغی ۱۰۰ کیلو متر به قیمت ۳۱٫۲ میلون دالر از طرف بانک جهانی تمویل گردید.کار این پروژه را یک شرکت ترکی به اتمام رسانیده است.
ب:بازسازی اولنگ دوشی:این پروژه بطول ۷۵ کیلومتر به قیمت ۲۹٫۲ میلون از طرف بانک جهانی تکمیل گردید.
ت:سرک پلخمری نائب آباد حیرتان:بطول مجموعی ۲۲۴ کیلومتر به ارزش ۲۸٫۷ میلون دالرامریکائی با یک کمپنی کوریائی عقد قرار دادشده است. کاراین سرک در سال۲۰۰۶ ختم شد.
ث.پروژه سرک بلخ اندخوی:به طول ۱۸۲ کیلو متر ه ارزش مجموعی ۳۶٫۲ میلون دالر امریکائی از بودیجه بانک جهانی تمویل شده است.کار این پروژه در ۲۰۰۶ ختم شد 
 
نمونه کارسرک میدان بامیان
.
۳ شاخهای فرعی و ارتباطی شاهراه افغانستان
۳.A۷۷ این سرک از جبل السراج شروع شده(راه شبر)پس از گذشتن از ولایت بامیان چغچران به سرک A۰۱ هرات وصل میگردد.این سرک دره های زیبا صعب العبور وپر برف کوهای هندوکش و بابا را چیره نموده به اراضی هموار هرات خاتمه مییابد .تابستان این سرک در آینده ها از جمله راه های زیبا جهان خواهد بود.این سرک فاصله بین کابل هرات را ۳۳۰ کیلو متر کوتاه میکند.کار این سرک با تائید از بیانیه سرپرست وزارت فواید عامه توسط قوای نظامی با بودیجه مالی کشور امریکا االی بامیان بپیش برده خواهد شد.
۴.سرک مزارشریفدره صوف و بامیان -دایکندی ، ارزگانقندهار،طول این سرک حدود ۱۱۰۱ کیلومتر راه را دربر میگیرد.
۵.سرک شبرغان ،سرپل، سنچارک، بلخاب ،دلارام که بالاخره به زرنج و از آن طریق به بندر چابهارسرحد ایران وصل می شودطول این سرک از شبرغان الی چهاربهار حدود ۱۱۵۰ کیلومتر را در بر میگیرد و زرنج را با بندر چها ربهار وصل میکند.
الف:پروژه دل آرام زرنج:طول این سرک ۲۰۰ کیلومتر به ارزش ۸۵ میلون دالر توسط دولت هند ساخته شده است.پروژه در ۲۲ جنوری ۲۰۰۹ ختم شده است.
۶.پروژه سرک چاریکار گلبهار پنجشیر بدخشان : کاراین پروژه بدوقسمت تقسیم گردیده بود.
سرک چاریکار گلبهار به طول۱۹٫۲ کیلو متر و قسمت دوم از گلبهار الی بازارک پنجشیر به طول ۵۰ کیلو متر میباشد.کار این پروژه توسط کمپنی امریکائی لویس برگر انجام یافته است.باقیمانده کارالی جرم بدخشان از راه (پریان)،حصه علیای دره انجمن توسط تیم پی آر تی بپیش خواهند برد.
۷.پروژه سرک نورستان بدخشان تحت غور قرار دارد
۸. پروژه سرک دوشی بامیان تحت سروی است .کار این جاده را قوای نظامی امریکا با هزینه مالی دولت امریکا بپیش خواهندبرد.(راپور وزارت فوایدعامه)
۹. پروژه سرک کندوز دشت آبدار میر علم خلم این سرک بطول ۱۱۶ کیلومتر با هزینه ۸۰ میلون ایرو توسط کشور آلمان از بودیجه بانک انکشافی انکشور تمویل خواهد گردید.کار این پروژه از میزان سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.این پروژه تاجیکستان را با ایران وصل میسازرد.
۱۰. پروژه سرک سروبی جبل سراج درحال سروی است.طول ای سرک 116 کیلومتر بوده .که کثرت رفت و آمد وسایل ترانسپورتی را در شهر کابل کم میکند.
۱۱. پروژه سرک میدان شهر- بامیان تکمیل گردیه و به بهره برداری سپرده شده است. این سرک داری طول ۸۲ کیلو متر میباشد.هزینه که درین سرک بمصرف رسیده مبلغ ۸۳٫۴ میلون ایرو از کمکهای کشور ایتالیا میباشد .این پروژه تونل به طول ۵۰۰ متر را نیز در خود داشت.
۱۲. پروژه اعمارتونل ۲۴ کیلومتری در سالنگ تحت غور است.
۱۳. پروژه سرک پکتیا خوست بندر غلام جان سرحد پاکستان تحت سروی است.
۱۴. پروژه سرک پلخمری شیرخان بندر:این پروژه به طول ۱۶۸٫۲ کیلو متر به ارزش ۲۹٫۹ میلون دالرامریکائی از طرف بانک جهانی تمویل گردید.
۱۵. پروژه سرک کابل لته بند از راه ولسوالی سارک گندمک تحت سروی است.
۱۶.پروژه سرک قندهار گرشک :طول این سرک به ارزش ۲۳۸ میلون ین جاپانی از طرف کمپنی جایکا جاپانی تکمیل میگردد.این پروژه ختم نشده است.
۱۷.پروژه قندهار -سپین بولدک :به طول مجموعی ۱۰۳ کیلومتربه قیمت مجموعی ۲۴٫۲میلون دالر با یک کمپنی هندی عقد قرار داد گردیده است. کار این پروژه در ۲۰۵ خاتمه یافت.
۱۸.پروژه هرات ارملک:به طول ۶۰ کیلو متر به قیمت مجموعی ۲۳ ملیون دالر به همکاری دولت ایران با شرکت آبادپارس ایرانی قرار داد گردیده است. کار این پروژه ختم است.
۱۹.پروژه سرک بین اشکاشم وفیض آباد:این سرک پس از اینکه کار پل اشکاشم مرز بدخشان وتاجکستان ختم گردید کار این پروژه در2008 شروع در2010ختم گردید. طول این سرک بطول 110 کیلومتر با هزینه مجموعی پل و پلچک 105 میلون دالر تعین گردیده است.بودیجه مالی این جاده را دولت امریکا طور بلاعوض کمک نموده است.
20.سرک حلقوی درواز ها ،پامیرات و ولسوالی بهار ک فیض آباد،کشم ،جرم این پروژه هزینه خیلی زیاد را در بر داردچون مناطق کاملا کوهی وناهموار است.دولت افغانستان در ماه ثور سال 2011 صرف پروژه فیض آباد و بهارک رابا هزینه هشت میلون دالر آغاز خواهد نمود.(وبگا پرزدند افغانستان [[۵]] وبگاهآزانس دولتی اطلاعاتی باختر [[۶]]
طبق راپور محترمه فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان در ولسی جرگه کارهموارکاروجفله اندازی سرک حلقوی دروازهاولایت بدخشان روز21 عقرب سال 1389 توسط جاراله منصور وزیر وزارت انکشاف دهات افتتاح گردید طول این سرک 140 کیلومتر و هزینه 11 میلون دالر امریکائی را دربر خواهد داشت.کار این پروژه درمدت 3 سال تکمیل خواهد شد. که شش ولسوالی رابا هم وصل میسازد.این سرک الی دریای آمو ادامه پیدا خواهد نمود 





برای تکمیل سرک حلقوی بانک انکشاف آسیائی 350 میلمون دالر قرارداد مینماید


۴ پیوند داخلی
راه های افغانستان  ویکی پیدیا فارسی
افغانستان ویکی پیدیا فارسی
جاده ابریشم ویکی پیدیا فارسی
کابل    ویکی پیدیا فارسی
[ویرایش] ۵ جستارهای وابسته
۰.تعداد پروژه های سرک سازی کمپنی لویس برگر در افغانستان در وبگا لویس برگر
راپورتادیه قرضه بانک انکشاف آسیائی در مورد سرک حلقوی افغانستان ADB در اسناد پی دی اف
۰۱.اعمار پروژه سرک دل آرام زرنج توسط کشور هند در وبگا [Delaram-Zaranj road opened ] وهم در وبگاهندو [[۸]]
۰۲.وبگا ناتو در مورد باز نمودن راه ابریشم در افغانستان[links to the Virtual Silk Highway]
۱.ویکی پیدیا انگلیسی Route ۵۱۵ (Afghanistan
۲.سرک ازبکستان مزارشریفAfghanistan–Uzbekistan Friendship Bridge ویکی پیدی انگلیسی
۳.شاه راه حلقویHighway ۱ (Afghanistan) ویکی پیدیا انگلیسی
۴.وبگاه وزارت مالیه افغانستان کمک و بودیجه مالی راه مواصلاتی افغانستانhttp://www.mof.gov.af/dari/Roadad_ha.htm
۵.نقشه کشی و دیزاین سرک کابل تورخم توسط کمپنی WSP انگلیسی[[۹]]
۶.راپور وزارت کار افغانستان در موردسرکهای افغانستان
۷.|روژه بزرگ راه افغانستان و تاجکستان[[۱۱]]
۸.پروژه سرک حلقوی افغانستان-پروژه نمبر یک قیصار بالا مرغاب دولت اسلامی افغانستان
۹.قرار داداحداث سرک قندز -خلم بین وزیر ملیه افغانستان و رئیس بانک انکشاف آلمان به امضا رسید مورخ ۴ میزان ۱۹۸۹ [[۱۲]]